SMK SEMENCHU UNGGUL....1 VISI 1 MISI 1 TEKAD

Sunday, April 22, 2012

Tips@Petua Kejayaan Dalam Tangan Anda!!!

Salam, disini terdapat serba sedikit tips@petua yang boleh kita amalkan sebagai pekerja,bos@manusia biasa, untuk berjaya didalam diri kita antaranya ialah :-


1.  Elak dari berbual mengenai perkara-perkara yang NEGATIF terutamanya mengutuk org lain di belakang.Jika anda suka bergosip,org di sekeliling anda tidak akan bercerita perkara penting pada anda.Jadi seloknya “jaga tepi kain sendiri” atau “mind your own business”.

2.  Bekerjalah dengan org yg mampu mencabar kredibiliti anda.Secara tidak langsung anda boleh mempelajari lebih byk perkara melalui individu tersebut yg ternyata memiliki banyak kemahiran dan pengalaman yg berguna.

3.  Seseorang bos harus memiliki kemahiran berkomunikasi yang bagus.Mereka mempelajari kemahiran ini dr org sekeliling termasuk pekerja bawahan mereka sendiri.Jadi tidak ada alasan mengapa anda tidak perlu bercampur gaul dengan org sekeliling anda biar pun mereka yang pangkatnya lebih rendah dari anda.

4.  Mendampingi bos bukan untuk mengampu dan membodek tetapi atas dasar mahumempelajari kemahiran dan kredibiliti beliau yang boleh dijadikan contoh.

5.  Dalam sehari,peruntukkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk anda bersendirian.Fikirkan apa misi hidup anda?Apa yang perlu anda lakukan demi mencapai sesuatu yang terbaek?Apa langkah-langkah anda untuk mencapai kejayaan?Fikirkan dan tetapkan misi anda.

6.  Tepati waktu.Cuba untuk sampai ke suatu destinasi(terutamanya membuat temu janji)sekurang-kurangnya lima minit lebih awl dari masa yang dijanji.Ia juga mampu mengelakkan anda dari tertekan(kerana lewat)dan memberikan anda masa untuk relaks.

7.  Jika Plan A untuk anda memburu kejayaan didalam karier tidak kesampaian ,laksanakan pula Plan B dan seterusnya.Jangan menetapkan hanya satu perancangan sebaliknya anda boleh membuatnya lebih dari lima.Bak kata pepatah “sediakan payung sebelum hujan”.

8.  Selalu ingat :Rahsia kejayaan ialah semangat.Fikirlah sesuatu yang paling bermakna.Sebarkan kasih sayang dan kegembiraan dan kejayaan pasti akan mengekori langkah anda di kemudian hari.Berilah penghargaan pada diri sendiri andai anda mampu mencapai kejayaan.

9.  Berpakaianlah mengikut kerjaya anda .Bukan menyarung apa saja yang ada dalam simpanan anda.Biar cara pemakaian anda melambangkan tahap profesional anda .

10.  Jangan mengambil berat atau terlalu memikirkan perkara yang remeh-temeh.Jika ada org yang sukakan anda,biarkan.Itu masalah mereka. But always strike to give your best!!
Peace no war!!! (^_^)

No comments:

Post a Comment